Få stöd av oss

Vi finns här för alla som är mellan 12–30 år och som har erfarenhet av sexuellt våld. Vi finns också här för dig som är anhörig, vän eller kollega till någon som har utsatts. Oavsett könsidentitet eller sexuell läggning är du välkommen att söka stöd hos oss. Vi har flera olika stödfunktioner och här nedanför kan du läsa mer om de olika sätten du kan få stöd på.

Vårt stöd är kostnadsfritt och vi har tystnadslöfte. Det du väljer att berätta stannar mellan oss.

Stödgrupper

Vi erbjuder och genomför stödgrupper där du som är mellan 15–30 år och som har blivit utsatt för sexuellt våld kan få träffa andra med liknande erfarenheter. Våra stödgrupper leds av två anställda inom föreningen som har kompetens inom sexuellt våld, trauma och bemötande. Vi har olika stödgrupper för olika personer och en del av våra stödgrupper erbjuder vi online.

I våra stödgrupper skapar vi en gemenskap där vi ger varandra stöd och styrka. I en stödgrupp får du dela med dig så mycket du själv vill.

Läs mer och anmäl dig till en stödgrupp

Samtalsstöd med en kurator

För dig som är mellan 12–30 år och har blivit utsatt för sexuellt våld eller är anhörig till någon som utsatts erbjuder vi stödjande, bearbetande och rådgivande samtal tillsammans med en kurator. Det individuella samtalsstödet är kostnadsfritt och kan ske digitalt, över telefon eller på plats hos oss i Stockholm. Vi tar hänsyn till dina önskemål och behov, och vi stöttar dig i din takt. Om du vill kan du vara anonym.

Alla som anmäler intresse för individuellt stöd får ha ett introducerande samtal med en kurator inom vår förening. Under samtalet får du berätta om hur du mår och vad du har varit med om, men vi kräver inte att du ska dela med dig av något du inte är bekväm med. Efter samtalet undersöker vi vilka möjligheter vi har att erbjuda det stöd du behöver.

Är du intresserad av samtalsstöd med en kurator?
Skriv till oss på: stod@foreningentillsammans.se

Kurser och andra aktiviteter

Vi erbjuder kurser och andra aktiviteter både online och på plats hos oss i Stockholm för dig som har erfarenhet av sexuellt våld.

Läs mer och anmäl dig till en kurs eller aktivitet

Mejlstöd

Du kan få stöd via mejl av oss. Oavsett vad du har varit med om kan du alltid skicka ett mejl till oss. Inget mejl är för kort eller för långt, och inga tankar eller frågor är fel. Vi läser allt och svarar inom tre dagar.

Skriv till oss: stod@foreningentillsammans.se

Telefonstöd
Sedan den 10 januari 2024 är det telefonstöd vi tidigare erbjöd på tisdagar och onsdagar inte längre möjligt att få. Men du får gärna skicka ett mejl till oss eller skicka ett privat meddelande på våra sociala medier.

Vad är sexuellt våld?

Alla sexuella handlingar som någon utsätter dig för utan ditt samtycke är sexuellt våld.

Det kan till exempel handla om:

• Trakasserier

• Förnedring

• Sexuella övergrepp

• Våldtäkt

Sexuellt våld kan också vara att tvingas titta på sexuella handlingar eller porr mot sin vilja. Att fotograferas eller filmas mot sin vilja i en sexuell situation eller för sexuella ändamål är också en form av sexuellt våld. Det gäller även situationer där du inte är kapabel att ge samtycke, som till exempel när du sover, är berusad, har fryst av rädsla eller spelar med för att undvika värre våld.

Om en person tjatar, hotar, eller på annat sätt pressar dig till en sexuell aktivitet av något slag är det sexuellt våld.

Det här säger tidigare
deltagare från våra stödgrupper:

Stödgruppen har gett mig en trygghet i mig själv. En bekräftelse om vad jag varit med om och hur jag kämpat för att komma framåt i livet.
Det kändes som om en gång i veckan så sker det verkligen någonting hos mig, i mina tankar.
Jag känner mig mindre ensam nu och har fått mer kunskap om våld och hur det kan se ut, dessutom har jag mer kunskap om hur en rättegångsprocess ser ut.
Jag började känna att jag inte är knäpp, jag är normal. Jag har varit med om något som andra också har och vi blir starkare tillsammans.