Om Tillsammans

Föreningen Tillsammans är en ideell organisation som arbetar för ett samhälle fritt från sexuellt våld. Genom att sprida kunskap, erbjuda stöd och arbeta med påverkan motverkar och förebygger vi sexuellt våld. Vi tror att förändring är möjligt!

Här nedanför kan du läsa mer om oss.

Vilka är vi?

Vår vision

Föreningen Tillsammans har en vision om ett samhälle fritt från sexuellt våld. En verklighet där ungas liv inte präglas av strukturer som skapar ojämlikt fördelad makt. En verklighet där unga har både kunskap och stöd för att bilda intima, romantiska och sexuella relationer som är hälsosamma och ömsesidiga.

Vår identitet

Vi på Tillsammans är en samhällskritisk kraft, som arbetar med att förändra rådande strukturer och normer som möjliggör sexuellt våld.

Tillsammans grundades som en motståndshandling mot sexuellt våld, de maktstrukturer som skapar och vidmakthåller våldet och det stigma och de stereotyper som de som har utsatts omgärdas av. Tillsammans motståndskraft genomsyrar föreningen och utgör kärnan i hur vi arbetar.

Genom vår kunskapsspridande och stödjande verksamhet vill vi också förändra situationen för personer som utsätts för sexuellt våld. Vi ser att det finns ett behov av att utveckla kunskapen om det sexuella våldets konsekvenser för hälsan. Sexuellt våld är ett stort folkhälsoproblem. Vi kämpar för att det ska tas på allvar och för att alla ska erbjudas stöd och behandling.

Vad gör vi?

Stöd

Vi erbjuder stöd till unga och unga vuxna mellan 12–30 år som har utsatts för sexuellt våld, samt stöd till anhöriga som känner någon som har utsatts. Till oss är du välkommen oavsett vilken könsidentitet eller sexuell läggning du har.

Vi har flera olika stödfunktioner. Vi erbjuder stöd i form av digitala och fysiska stödgrupper, individuellt samtalsstöd med våra kuratorer samt mejl- och telefonstöd.

Utbildning och kunskapsspridning

För att kunna förebygga sexuellt våld behöver vi förändra de attityder, normer och föreställningar som skapar och normaliserar sexuellt våldet. Därför sprider vi kunskap om sexuellt våld på våra sociala medier samt genom att föreläsa för unga och yrkesverksamma. Vi genererar också ny kunskap genom att samla in erfarenheter från personer som utsatts för sexuellt våld.

Opinion

Vi tror tror att förändring är möjlig att åstadkomma – att sexuellt våld kan förebyggas, och att situationen för unga som utsatts för sexuellt våld kan förbättras. Därför arbetar vi med påverkan och opinionsbildning, till exempel genom att skriva debattartiklar och remissvar, demonstrera, samverka med andra organisationer, ha dialog med politiker, och engagera allmänheten i kampen mot sexuellt våld.

Vår historia

Föreningen Tillsammans grundades som en motståndshandling mot inte bara sexuellt våld, jtan också mot de maktstrukturer som möjliggör och vidmakthåller våldet och det stigma och stereotyper som sexuellt våld omgärdas av.

Idén om Tillsammans föddes under 2013 när två tjejer träffades i gruppterapi för kvinnor som blivit utsatta för sexuellt våld. De fann varandra i en gemensam frustration över den mytbildning som finns kring sexuellt våld. De var överens om att det finns tydliga fördomar om vad sexuellt våld är – och vem eller vilka som är förövare. De var också överens om att fördomarna var skadliga och att något måste göras för att motverka dem. År 2014 grundade de Föreningen Tillsammans. Syftet var att lyfta personer som blivit utsatta för sexuellt våld – deras berättelser och erfarenheter. Syftet var också att jobba för en ökad förståelse för vad sexuellt våld är och vilka som blir utsatta.

Idag har föreningen Tillsammans en styrelse, ett kansli i Stockholm och bedriver stödverksamhet på flera olika platser i Sverige. Tillsammans arbetar även med workshops och föreläsningar för såväl näringsliv som offentlig verksamhet och skolor.

Tillsammans motståndskraft genomsyrar föreningen än idag och utgör grunden för hur vi arbetar.

Vår organisation

Vill du veta mer om Föreningen Tillsammans organisation?

Läs föreningens stadgar
Titta närmare på några av våra styrdokument
Läs om vilka som jobbar för föreningen

Bidrag och samarbeten