Ätstörningar och trauma

Cirka 200 000 personer i Sverige bedöms att någon gång i livet vara drabbade av en ätstörning. Att någon gång i livet leva i de begränsningar som en ätstörning kan innebära. Men dessa 200 000 personer är den statistik som syns, mörkertalet anses stort och orsakerna till sjukdomen kan vara många och svåra att upptäcka.

Ätstörningar är komplext och det finns inga raka svar, men en del av den forskning som finns visar att det kan finnas kopplingar mellan trauman och ätstörningar och att personer som blivit utsatta för trauman löper större risk att utveckla en ätstörning än personer som inte blivit utsatta för trauman. Detta innebär att ätstörningar kan vara en av många konsekvenser av traumatiska upplevelser. Dessa konsekvenser kan rikta sig utåt och påverka hur en agerar mot andra, men de kan också rikta sig inåt och påverka hur en agerar mot sig själv. Idag vet vi att trauman medför hälsorisker på olika sätt och att trauman kan leda till fortsatt psykisk ohälsa, ätstörningar kan alltså vara en del av det.

Men vad är då ett trauma? Det finns flera definitioner av begreppet där ett sätt att definiera det är att ett trauma är det som stannar kvar med oss efter en omvälvande, smärtsam och överväldigande händelse. Den traumatiska händelsen orsakar ofta så mycket stress att känslor blir svåra att hantera och det kan ta lång tid att återhämta sig, både psykiskt och fysiskt. Det finns flera händelser som kan leda till ett trauma, exempelvis en bilolycka eller en naturkatastrof, och det är också vanligt att ett trauma uppstår i samband med sexuellt våld.

Hur vi reagerar på trauman är individuellt, men det är ändå inte något vi kan styra över. Kroppen och hjärnan reagerar instinktivt och konsekvenserna av ett trauma ser olika ut. En konsekvens kan vara att en person utvecklar eller försämras i en redan pågående ätstörning. Forskarna Klas Backholm, Rasmus Isomaa och Andreas Birgegård har undersökt denna konsekvens och intresserar sig specifikt för sambandet mellan ätstörningar och trauman. Deras forskning bygger på förekomsten av trauman hos ätstörningspatienter och i forskningen konstateras att ungefär en femtedel av ätstörningspatienter upplevt minst en traumatisk händelse. Forskningen visar också att det vanligaste traumat bland patienterna speglar ett vanligt trauma i samhället i stort, nämligen sexuella trauman.

Det finns olika följder av sexuellt våld, en av de kan vara att en känner att en har förlorat kontrollen över sin egen kropp och integritet. Ytterligare forskning inom ätstörningar och trauman visar att det sexuella våldet kan leda till en förändrad syn på kropp, självkänsla och gränssättning.

Att bli utsatt för sexuellt våld, att utveckla en ätstörning och att leva i en vardag där ens trauma hela tiden gör sig påmint är ofta smärtsamt. Det kan kännas svårt att veta hur en ska hantera sina känslor och en kan behöva stöd för att läka, bearbeta och förstå. För att dessa personer inte ska bli en del av det mörkertal som finns behövs kunskap. Kunskap inom vård, skola och andra mekanismer i samhället för att utveckla förebyggande och breda insatser.

Kunskap är inte bara viktigt för att implementera rätt insatser mot sexuella trauman och ätstörningar, utan också för att förstå sambandet och i förlängningen öka kunskapen kring hur de kan behandlas. Enligt tidigare nämnda studier så är området i behov av mer forskning, forskning som i sin tur kan leda till ytterligare kunskap i hela samhället.

Skrivet av: Anna Ovsinniakov, stödgruppsledare

Referenser:

• Isomaa, R., Backholm, K., & Birgegård, A. (2015). Posttraumatic stress disorder in eating disorder patients: The roles of psychological distress and timing of trauma. Psychiatry research, 230(2), 506-510.

• Socialstyrelsen, 2019, https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2019-11-6439.pdf

• Vidaña, A. G., Forbush, K. T., Barnhart, E. L., Chana, S. M., Chapa, D. A., Richson, B., &

• Thomeczek, M. L. (2020). Impact of trauma in childhood and adulthood on eating-disorder symptoms. Eating Behaviors, 39, 101426.

• Treuer, T., Koperdák, M., Rózsa, S., & Füredi, J. (2005). The impact of physical and sexual abuse on body image in eating disorders. European Eating Disorders Review: The Professional Journal of the Eating Disorders Association, 13(2), 106-111.

Föregående

Öka samtalen om sexuellt våld genom kunskap och screenings i skolan

Nästa

Var är det rättsliga skyddet för 15–17-åringar?