Psykisk ohälsa bland barn och unga – en av vår tids största utmaningar

I dagens samhälle är den psykiska hälsan bland unga en av de största utmaningarna samhället står inför. För att kunna ta itu med denna fråga på ett effektivt sätt är det avgörande att vi lyssnar på ungas egna röster och behov. Genom en omfattande kartläggning har Folkhälsomyndigheten och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) samlat in ungas erfarenheter och åsikter om psykisk hälsa. Resultaten ger oss viktiga insikter om de utmaningar och möjligheter som finns för att främja ungas välbefinnande.

Vi på
Föreningen Tillsammans vill lyfta just detta, för att betona vikten av att fortsätta arbeta med frågor rörande ungas psykiska hälsa samt vad vi kan göra för att förbättra den.

Höga krav leder till psykisk ohälsa

För att få en bred och djup förståelse av ungas psykiska hälsa har kartläggningen samlat in svar från 657 ungdomar och unga vuxna i åldrarna 13-25 år. Där framkommer att en av de mest framträdande orsakerna till psykisk ohälsa bland unga är de höga krav och förväntningar som både de själva och samhället ställer på dem.

Exempel på det är:

• Skolprestationer

• Framtidsutsikter

• Social status

• Utseende

Dessa krav kan bli överväldigande och skapa en känsla av otillräcklighet. Konflikter, mobbning och känslan av att vara ensam eller ha svåra hemförhållanden är också faktorer som påverkar den psykiska hälsan negativt. Att unga lever med höga krav och olika förutsättningar är inget nytt, men det är viktigt att vi tillsammans visar på att det finns trygga miljöer där unga kan vara sig själva. Utan krav på prestation och utan rädsla att bli dömd.

Ett exempel på sådana miljöer är vi på Föreningen Tillsammans stödgrupper, dit unga personer kan vända sig om de har erfarenhet av sexuellt våld. Stödgrupperna finns tillgängliga för olika målgrupper: tjejer och ickebinära, hbtqi-personer samt för killar.

HBTQI, funktionsvariationer och minoriteter

Kartläggningen har även lagt särskilt fokus på unga hbtqi-personer, personer med funktionsvariation samt personer med utländsk bakgrund och nationella minoriteter. För dessa grupper lyfts viktiga orsaker till psykisk ohälsa fram, såsom diskriminering, våld, brist på stöd och anpassningar samt svårigheter att utkräva sina rättigheter. Det är viktigt att arbeta aktivt för att skapa en inkluderande och stöttande miljö för unga med olika bakgrund och identitet. Därför är det viktigt att det finns särskilt stöd för just dessa grupper.

Vikten av ökat stöd för ungdomar och unga vuxna

Ungdomarna i undersökningen lyfter flera viktiga aspekter när det kommer till att förbättra situationen för unga i samhället idag. Många menar att det handlar om att ifrågasätta och förändra normer och samhällsklimat för att skapa en miljö som främjar psykisk hälsa. Dessutom efterfrågas ökad tillgänglighet till vård och stöd, både genom att sprida kunskap om var och hur man kan söka hjälp och genom att erbjuda fler insatser för tidig intervention.

Vikten av stöd för unga är alltså glasklar, och det stöd som finns idag behöver lyftas upp, förstärkas och förtydligas. Vi på Föreningen Tillsammans är en av de många stödorganisationer som finns för unga och unga vuxna idag, och vi arbetar aktivt för att skapa ett samhälle fritt från sexuellt våld. Genom att lyssna på ungas egna röster och ta tillvara på deras erfarenheter kan vi skapa insiktsfulla och effektiva insatser för att främja deras välbefinnande. Det kräver förändringar på individnivå, i våra samhällsstrukturer och i sättet vi agerar som medmänniskor. Tillsammans kan vi arbeta mot ett samhälle där unga människor kan växa upp i en miljö som främjar deras psykiska hälsa och där ingen behöver kämpa ensam.

Föregående

Dans – ett sätt att bearbeta erfarenheter av sexuellt våld

Nästa

Återhämtning – Hur yoga kan hjälpa efter sexuellt våld