Nu kan du anmäla dig till våra stödgrupper och aktiviteter 2024

I en stödgrupp för personer som har utsatts för sexuellt våld får du träffa andra med liknande erfarenheter. Tillsammans skapar vi en plats för stöd, kunskap och gemenskap.

Våra stödgrupper är till för dig som är mellan 15–30 år och som har blivit utsatt för sexuellt våld som barn, ungdom eller vuxen. Vi har grupper som träffas i olika städer och grupper som träffas online. Vissa grupper träffas under vårterminen och vissa grupper träffas under höstterminen.

Våra stödgrupper riktar sig till olika grupper:

• tjejer* och ickebinära

• tjejer* och transpersoner

• hbtqi-personer

• killar

• alla könsidentiteter

(*cis och trans)

Vad gör man i en stödgrupp?

I våra stödgrupper träffas vi mellan 8–10 gånger per termin. Varje tillfälle är två timmar och träffarna börjar i vanliga fall på kvällen, klockan 18:00. Varje stödgrupp leds av en eller två ledare från oss på Tillsammans. Våra stödgruppsledare har kompetens inom sexuellt våld, trauma och bemötande. Det är ledarna som hjälper till att fördela ordet mellan alla som deltar, och ledarna ser också till att vi håller tiden under träffarna.

Teman vi pratar om

Varje tillfälle börjar med att de som är med får information från ledaren eller ledarna om vilket tema som man kommer att prata om. Efter det får alla som är med en möjlighet att prata om sina egna erfarenheter. Ofta pratar vi
i “rundor” för att alla ska få prata till punkt och för att alla ska få lika mycket utrymme att prata. Förutom att prata gör vi även praktiska övningar, till exempel skriv- och andningsövningar.

De teman som vi pratar om i stödgrupperna är bland annat att berätta för andra, den egna erfarenheten, kroppen och trauma, anmälnings- och rättsprocessen, sex och relationer samt reaktioner på våld och effekter på hjärnan. Alla som är med får välja hur mycket eller lite man vill prata om sina egna erfarenheter.

Våra andra aktiviteter

Utöver våra stödgrupper genomför vi också andra aktiviteter för dig som har erfarenhet av sexuellt våld. Under 2024 erbjuder vi till exempel en dansworkshop för bearbetning och öppna föreläsningar.

Vill du anmäla dig?

Här kan du anmäla till dig våra stödgrupper och aktiviteter 2024

När du har fyllt i formuläret via länken här ovanför kommer vi att kontakta dig för ett introducerande samtal. Det kan ta några veckor innan vi hör av oss men vi hör av oss så fort vi kan. Det är viktigt att observera att vi inte kan garantera någon en plats i en stödgrupp eller deltagande i en aktivitet.

Att skicka, dela vidare och ta nakenbilder

Dagen för ungas psykiska hälsa – Vi behöver ta ansvar för det sexuella våldet