Studieresa till Nederländerna gav ökad kunskap och nya insikter

Under förra veckan reste Föreningen Tillsammans till Nederländerna för att genomföra studiebesök på två Sexual Assault Centers (Centrum Seksueel Geweld) samt för att träffa ett antal ideella organisationer och andra verksamheter. Syftet med resan var att inhämta kunskap om hur Nederländerna arbetar med tvärprofessionellt stöd efter sexuellt våld, samt att få inspiration och skapa nya relationer med andra föreningar som också arbetar stödjande och våldsförebyggande. Vi lämnar Nederländerna påfyllda av kunskap, inspiration och pepp, och med nya insikter om hur vi behöver arbeta för att förbättra situationen för personer som utsatts för sexuellt våld.

Sexual Assault Centers – tvärprofessionellt, samordnat stöd efter sexuellt våld

På ett Sexual Assault Center kan personer utsatta för sexuellt våld få både medicinsk, psykologisk och rättslig hjälp. Centret har avtalade partnerskap med bland annat polisen, åklagare, sjukvården, privat och ideell sektor för att säkerställa ett tvärprofessionellt och tätt samarbete som tillgodoser den utsattas behov. Genom att samla och samordna stödet får den utsatta stöd snabbare kontakt med poliser och andra yrkesverksamma som har spetskompetens inom sexuellt våld, och hen behöver inte upprepa sin berättelse fler gånger än nödvändigt. Centret har dessutom öppet 24/7 för att erbjuda stöd under dygnets alla timmar.

Det första Sexual Assault-centret öppnades i Utrecht 2012, och idag finns 16 center runt om i landet. Centret tar emot sexuellt våldsutsatta av alla könsidentiteter, och de stöttar både personer som utsatts nyligen och personer vars utsatthet ligger längre bak i tiden. På centret arbetar man med case managers, handläggare, som erbjuder psykoedukation och stöd samt samordnar den utsattas kontakter med myndigheter och organisationer. Handläggarna arbetar också med att hänvisa vidare till rätt instans, så att den utsatta inte ska behöva koordinera sitt eget stöd. Här har Sverige mycket att lära - de vi möter i stödverksamheten har ofta själva behövt söka upp och ta reda på vilket stöd som finns, vilken behandling som är lämplig, och hur rättsprocessen fungerar.

Under studieresan besökte vi två Sexual Assault Centers i Amsterdam och Rotterdam. De respektive centren arbetar i stort sett likadant, men med några skillnader. Till exempel är alla handläggare i Amsterdam rättsmedicinska sjuksköterskor medan kuratorer har separata stödjade funktioner, och i Rotterdam är handläggarna både koordinerande och stödjande. I Rotterdam sitter man i samma hus som flera andra verksamheter (t. ex. Sexual Health Center och organisationen Filomena) vilket bidrar till ett tätt samarbete, och i Amsterdam är man i full färd med att samla alla partnerskap i samma hus.

Tidiga insatser för förbättrad hälsa

Någonting som alla center har gemensamt är att de arbetar med tidiga insatser för att följa och förebygga ohälsa efter sexuellt våld. Till exempel arbetar alla med en screeningmetod kallad “Watchful waiting”, som innebär att personer screenas för PTSD-symptom vid upprepade tillfällen. Detta gör man för att tidigt kunna upptäcka om symptomen på PTSD minskar eller ökar med tiden, och därmed kunna bedöma behovet av traumabehandling eller andra insatser. De arbetar parallellt med psykoedukation och annat stöd för att ge kunskap om reaktioner på och konsekvenser av att utsättas för sexuellt våld. Många center erbjuder också tidig EMDR, och arbetar för att så snart som möjligt hänvisa vidare till rätt instans. Med hjälp av partnerskap har den utsatta ofta möjlighet att få stöd och behandling snabbt, utan långa kötider. Detta är en stor skillnad från den svenska kontexten där kötiderna till traumabehandling är långa, och det ofta tar lång tid att få rätt stöd.

“One stop shops” – allt stöd under samma tak

Just nu befinner sig både Rotterdams och Amsterdams Sexual Assault Centers i en spännande fas där centrens respektive partnerskap ska samlas i samma hus. Detta kommer att underlätta ytterligare för de som utsatts och söker centrets stöd, då alla delar av stödet (medicinsk och forensisk undersökning, psykoedukation och stöd, polisundersökning, juridisk rådgivning, traumabehandling) kommer att befinna sig i samma lokaler. Vi ser fram emot att följa utvecklingen och besöka centren när de är färdigställda!

På Sexual Assault Center i Amsterdam fick vi höra mer om hur Amsterdams Sexual Assault planerar för hur centrets olika partnerskap ska samlas i samma hus.

Stödet efter sexuellt våld måste förbättras

Efter studieresan är Föreningen Tillsammans övertygade om att Sverige måste erbjuda ett samordnat, tvärprofessionellt stöd där den utsattas behov står i fokus. I dagsläget finns delar av det stöd som Sexual Assault Centers erbjuder på vissa platser i Sverige, till exempel Akutmottagningen för våldtagna i Stockholm, Kvinnofridsmottagningen i  Uppsala, och Barnahus runt om i landet.

Vi behöver en storsatsning på stödet efter sexuellt våld som är tvärprofessionellt, kompetent och tillgängligt!

Vi vill se ett “Barnahus” för sexuellt våldsutsatta där:

• Socialtjänst, sjukvård, rättsväsende och ideell sektor erbjuder ett samordnat, tvärprofessionellt stöd som tillvaratar de utsattas intressen och behov.

• Tidiga hälsofrämjande insatser erbjuds för att minska risken för PTSD samt annan psykisk och fysisk ohälsa.

• Traumabehandling kan erbjudas utan kötid.

• Handläggare ansvarar för att hänvisa sexuellt våldsutsatta till rätt instans och bistår i kontakt med myndigheter.

• Ett likvärdigt stöd erbjuds i hela landet. Möjligheten till stöd efter sexuellt våld ska inte vara beroende av var du bor.

Skrivet av: Amanda, verksamhetsledare på Föreningen Tillsammans

Har du frågor om textens innehåll eller vill komma i kontakt med oss?

Skriv till: amanda.birging@foreningentillsammans.se

Föregående

Vår undersökning visar: NPF-diagnoser används som maktmedel för att utöva våld

Nästa