Lustbejakande perspektiv behövs för att uppmuntra till sexuell integritet efter övergrepp

Det är inte ovanligt att ens relation till sex och sexualitet förändras efter ett övergrepp. Det är vanligt att förändringen upplevs negativ men det innebär inte att ens förmåga att ha njutningsfullt och tryggt sex är förstörd.

Det finns många idéer om den som har varit med om ett övergrepp. Många som vi möter upplever att man förväntas att tappa sexlusten och inte vilja ha sex igen. Det finns också en bild av att sexualiteten, eller till och med en själv, är förstörd och trasig. De här föreställningarna är problematiska då de förhindrar samtal om sexualiteten som mångfacetterad och samtidigt hindrar utsatta från att läka. Detta är ett perspektiv som får allt för lite uppmärksamhet.

Sexualiteten är plastisk och föränderlig genom hela livet. Faktorer som psykisk och fysisk hälsa, trauma, stress, psykosociala förhållanden och normer påverkar i olika grad i olika perioder. Att påminna om att sex och sexualitet är föränderligt och kan se ut på många olika sätt, är ett viktigt perspektiv när vi möter utsatta. Det är ett perspektiv som kan bidra till att minska hopplöshet och uppgivenhet. För det faktum att sex och sexualitet är föränderligt innebär ju att den kan förändras igen, till något positivt.

Men ibland kan det vara för svårt att läka själv. Vi har alla rätt att få stöd och råd när sex och sexualitet känns svårt och problematiskt. Att ens sexualitet får existera på ens egna villkor är ju faktiskt en rättighet.

När vi antar personer till våra stödgrupper är det mycket vanligt att den stödsökande önskar aktivt att vi ska prata om sex. Många känner ett behov av att prata om problem kopplat till sex och sexualitet efter sexuella övergrepp. Vi vet att det är vanligt att känna äckel, avsmak eller rädsla inför upphetsning och sex, även då sexet sker tillsammans med någon de litar på. Sex och närhet kan ha betingats negativt med fara, rädsla, obehag eller smärta. Många kämpar med att sätta gränser efter övergrepp och att själv respektera dem. Att kommunicera kring sex, sina erfarenheter av övergrepp, sina gränser och behov uppfattas av många som väldigt svårt (Storasyster 2019). Det går att läsa mer om detta på låtossprataomsex.nu.

Men för de flesta av våra stödsökande handlar inte behovet av att prata om sex efter övergrepp bara om att få lufta eventuell problematik som uppstått. Ofta handlar det snarare om hur en kan blicka framåt och hitta nya, positiva vägar in i sin egen sexualitet. Vi menar därför att det är viktigt att lyfta sex och sexualitet både i relation till det våld den stödsökande har erfarenhet av men även som ett eget område att utforska välmående utifrån med ett nyfiket och utforskande förhållningssätt.

Att förmå sig uppbåda sexuell integritet och inom den sexuella integriteten få utrymme att utforska sin lust och sina begär är som tidigare nämnt en mänsklig rättighet och bör inte blandas ihop med de risker som omger sex och sexualitet i debatten. Istället kan vi se utvecklingen av en mer lustfylld relation till sex och sexualitet som ett verktyg och en metod att överkomma barriärer för att läka.

Sexuella uttryck och praktiker kan se olika ut och är inte något vi som organisation bör lägga oss i. Målet är att stödsökande ska känna att de har fått utrymme att få utforska sin hälsa och sin relation till sexualitet på ett stärkade sätt, oavsett om man vill ha sex eller inte. Vi strävar alltid efter att ge möjlighet till att utforska sexualiteten inte bara från ett vålds och problemfokus utan också från ett hälso- och lustfokus. Det vi ger utrymme åt får möjlighet att växa och ger vi enkom möjlighet till den problemfyllda sidan att växa kan vi råka tränga undan den lustfyllda sidan där sexualitetens komplexitet och föränderlighet får plats.

Att enbart fokusera på problem riskerar att leda till att den egna sexualiteten börjar uppfattas som ett problem. Stödsökande har rätt att få bli sedda som hela personer, som rymmer potential till både smärta och problem som lust och välbefinnande.

Vi tror att sexualiteten bör ses som ett verktyg mot ett bättre mående för individen och att det är viktigt att vi vågar bjuda in till lustbejakande samtal om sex och sexualitet med de som söker stöd hos oss.

Skrivet av: Emma Raask, verksamhetsledare

En av fyra tjejer utsätts för sexuella trakasserier på jobbet

Varför har vi stödgrupper?