Nu rekryterar vi till höstens grundutbildning!

Bli mentor och stötta någon som har varit utsatt för sexuellt våld.

Välkommen med din ansökan!

round_dreads.png

Föreningen Tillsammans är en feministisk ideell organisation som arbetar för ett samhälle fritt från sexuellt våld. Vi erbjuder en plattform av och för människor som har utsatts för sexuellt våld där vi enas i gemenskap och stöd. Samtidigt är vi en samhällskritisk kraft som kämpar för att förändra de rådande strukturer och normer som finns och som bidrar till att normalisera det sexuella våldet.

Vi söker dig

Du vill bli en del av organisationen och vara ett stöd till någon som har utsatts för sexuellt våld. Du tror på den stödsökandes förmågor och styrkor samt delar vår värdegrund. Uppdraget är en möjlighet att utvecklas samtidigt som du bidrar till någon annans läkning. I ditt uppdrag gör du en viktig insats för ett samhälle fritt från sexuellt våld.

Vi utbildar dig

Utbildningen sker i Stockholm 28-29 september samt 19-20 oktober. Genom att varva teori med fördjupande diskussioner får du historiska och nutida perspektiv på sexuellt våld, kunskap om trauma och psykisk ohälsa samt normkritiska perspektiv på bemötande och samtalsmetodik.

För boende utanför Stockholm finns eventuella möjligheter till ersättning för boende och resa. Mejla oss om du vill veta mer om boende och resa eller notera dina behov och preferenser när du skickar in din intresseanmälan.

Mentorskapet

Som mentor är du en positiv förebild. Du lyssnar, stärker och stöttar en enskild stödsökande. Ni har kontakt varje vecka via chatt, mejl eller telefon. Kontakten pågår mellan 3 och 12 månader. Under din tid som volontär hos föreningen får du regelbunden handledning, kompetensutveckling och det finns utvecklingsmöjligheter inom volontärskapet.

Du ingår tystnadslöfte och vi begär ett in ett utdrag ur ditt belastningsregister. Du beställer ett utdrag ur ditt belastningsregister via polismyndigheten och skickar det på begära till oss.

Som volontär hos oss ska du

• Dela vår feministiska värdegrund

• Kunna lägga ner 1 h i veckan på uppdraget

• Kunna omvandla dina egna livserfarenheter till verktyg i ditt engagemang.

• Ha möjlighet att delta på alla utbildningsdagar

Skicka in din intresseanmälan där du kortfattat berättar om dig själv och varför du vill ta dig an ett mentorskap, så kontaktar vi dig och bokar en intervju. Maila din ansökan till emma@foreningentillsammans.se

Vi rekryterar löpande fram till början på september, först till kvarn!

Välkommen med din ansökan!

Har du frågor om uppdraget? Maila oss på

emma@foreningentillsammans.se