Varför har vi stödgrupper?

Sedan Tillsammans startade verksamheten 2014 har vi fått förtroendet att leda åtskilliga stödgrupper inriktade på sexuellt våld. Vi på TSM är övertygade om att stödgrupper är en betydelsefull och effektiv stödform för personer som har erfarenhet av sexuellt våld. Det är en övertygelse som stärks både av forskning och våra egna utvärderingar.

Genom att vara en förening av och för personer med erfarenhet av sexuellt våld skapar vi en unik plattform för att möta de behov av gemenskap, stöd och förståelse som finns. Som ledare i stödgrupper har vi fått följa hur livsviktiga stärkande gemenskaper växer fram i gruppsamtal om våldsutsatthet. Vi har sett att det kan uppstå magi när personer bryter tystnaden om våldet och får ta del av liknande berättelser att spegla sig i. Med en tidigare deltagares egna ord: “Att våga öppna sig för likasinnade och inte bli dömd är en mäktig känsla”.

Inom forskningen finns en stark evidens för att stödgrupper har god effekt (Worrall m fl., 2018). Stödgrupper har bevisats vara effektiva för att öka kunskap om utsattheten och den egna situationen, förbättra välbefinnande och reducera symtom på ohälsa. Stödgrupper har också bevisats vara effektiva för att minska stigma, förbättra sociala relationer och utveckla deltagarnas egna resurser och strategier. Vidare visar forskningen att stödgrupper är effektiva för att skapa hopp, överkomma isolering och skapa gemenskap.

Våra egna utvärderingar visar på att TSM stödgrupper ger flera av ovan nämnda effekter för många av deltagarna. I våra utvärderingar uppger 100 % av deltagarna sedan vi började med utvärderingen 2018 att de skulle rekommendera gruppen till någon annan. Utvärderingarna vittnar om att en majoritet känner en ökad gemenskap, upplever en stärkt självkänsla samt minskade känslor av skam och skuld. Deltagarna beskriver vidare att de känner sig stärkta, tryggare och mindre ensamma efter avslutad stödgrupp. Många uttrycker också att de fått större kunskap, förståelse och ökad självinsikt. Stödgruppen beskrivs ofta som en viktig del i läkningsprocessen och som ett sätt att omvandla erfarenheten till något hanterbart, eller till och med till en kompetens.

Såhär beskriver en deltagare effekten av Tillsammans stödgrupp med egna ord:

“Jag känner att jag har fått hjälp med att bearbeta mitt trauma och kunna gå vidare från det, och inte låta det ta upp lika mycket av mitt liv som det gjorde innan jag började stödgruppen. Jag är lugnare och känner mig mer stabil nu, och kan fokusera på andra saker.”

“Jag har fått nya insikter om händelser och mig själv. Jag känner en större framtidstro och har nya strategier framåt.”

Stödgrupper möjliggör ett utrymme för gemenskap, förståelse, spegling och medmänskligt stöd som det individuella stödet inte faciliterar. Vi vet att stödgrupper är effektiva, meningsfulla och ibland livsviktiga för personer som har utsatts för sexuellt våld. Det är därför TSM har valt att ha stödgrupper som primär stödform.

Skrivet av: Norea Björkman, styrelseledamot och stödgruppsledare

Referenser:

Worrall, H., Schweizer, R., Marks, E., Yuan, L., Lloyd, C., & Ramjan, R. (2018). The effectiveness of support groups: a literature review. Mental Health and Social Inclusion, 22(2), 85-93. DOI 10.1108/MHSI-12-2017-0055

Lustbejakande perspektiv behövs för att uppmuntra till sexuell integritet efter övergrepp

Krossa myten om den okända våldtäktsmannen